No 26. maija līdz 1. jūnijam dažādās vietās Rīgā pirmo reizi norisinājās Rīgas Mākslas nedēļa (Riga Art Week – RAW 2025). Ziemeļvalstu Ministru padomes birojs Latvijā šī festivāla ietvaros atbalstīja divus notikumus: Ingrīdas Pičukānes komiksu grāmatas atklāšanu un divu Dānijas mākslinieču digitālās mākslas izstādi.
27. maijā Rīgā, Berga Bazārā, Ziemeļvalstu Ministru padomes birojā Latvijā, Ingrīdas Pičukānes komiksu grāmatas “Feminae Explorarum” atklāšanas svētkos satikās pulks mākslinieces draugu un mākslas cienītāju. Izdevniecības “kuš!” izdotā grāmata ir komiksu izlase, kuras stāsti galvenokārt norisinās mežā, kuru apdzīvo sievietes, kas iesaistītas klusā, personiskā izpētē. Apvienojot mītus un reālismu, grāmatā aplūkotas tādas parādības kā menstruācijas, dzeršana un vientulība, uzsverot to kā nozīmīgu pieredzi, nevis triviālas detaļas. Šie meži nav ne neskarti, ne idealizēti – tie ir pārpilni dabas un cilvēku nospiedumu, maģiski un rosinoši uz pārdomām. Ingrīda Pičukāne ir latviešu māksliniece, kas savos darbos izaicina priekšstatus par sievišķību, piedāvājot izteikti subjektīvu un feministisku skatījumu uz to, ko nozīmē patiesi vērot un pastāvēt.
29. maijā Berga Bazāra pop-up mākslas telpā tika atklāta digitālās mākslas izstāde “Digitālie dvīņi: atbalsis no arhīviem”, kurā bija apskatāmi divu mākslinieču – Idas Kvetnijas (Ida Kvetny, Dānija) un Diānas Velasko (Diana Velasco, Dānija/Spānija) – darbi. Izstādes atklāšanas pasākumā uzrunas sniedza Dānijas Kultūras institūta reģionālā direktore Igaunijā, Lietuvā un Latvijā Anna Enemarka (Anna Enemark), māksliniece Diāna Velasko un Ziemeļvalstu Ministru padomes biroja Latvijā direktors Stefans Ēriksons.
Diānas Velasko darbs “Digitālie dvīņi” (2024) aktualizē jautājumu par oriģinalitāti: kā mākslīgā intelekta ģenerētiem attēliem tiek piešķirta autorība? Organizēta režģa veidā, seju siena atklāj atkārtojošos rakstus – koši sarkanas lūpas, sasvērtu skatienu, zaļus akcentus kadrā –, kā arī radošās brīvības aspektus – iekritušos vaigus, pārspīlētus sejas vaibstus un pikseļu izvēles. Nav viennozīmīgi skaidrs, kuras izvēles izdarīja māksliniece un kuras – mākslīgais intelekts. Šāda veida sadarbība rosina jautājumu: vai šie darbi ir pašportreti vai kaut kas cits? Turklāt – kas nepieciešams, lai radītu digitālo dvīni? Darbs veidots, balstoties uz oriģinālu fotogrāfiju no Dānijas Nacionālās Fotogrāfijas kolekcijas.
Idas Kvetnijas darbs “Aqua quantum” (2025) ar mākslīgā intelekta palīdzību interpretē vēsturi no jauna, centrā izvirzot nāru, kura dzied iztēlotām Apollona versijām – Niobes meitām un citām skulptūrām no SMK – Dānijas Nacionālās galerijas Atvērtā arhīva kolekcijas. Šis dialogs starp mitoloģiskiem tēliem no pagātnes un mūsdienu tehnoloģijām rada jaunas saiknes, kas izaicina lineāru laika un vēstures izpratni.
Digitālo mākslas darbu prezentācija Berga Bazāra pop-up mākslas telpā sniedza Rīgas Mākslas nedēļas apmeklētājiem iespēju iepazīties ar Ziemeļvalstu un Baltijas valstu digitālās mākslas aktualitātēm un veicināja mijiedarbību ar tādām tehnoloģijām kā mākslīgais intelekts un ģeneratīvās mākslas rīki. Izstādes mērķis bija arī rosināt globālu diskusiju par digitālās mākslas lomu laikmetīgajā mākslas ainavā.
Izstāde tapa ar Ziemeļvalstu Ministru padomes biroja Latvijā un Dānijas Kultūras institūta atbalstu sadarbībā ar Berga Bazāru un Rīgas Mākslas nedēļu. Izstādes projekta vadītāja – Elīna Lazareva.
Šī izstāde kalpos arī kā ievads plašākai diskusijai par digitālo mākslu sarunu festivālā LAMPA Cēsīs 20. jūnijā plkst. 12.30 Ziemeļvalstu kopīgajā teltī “Ziemeļsala”.
Rīgas Mākslas nedēļu organizēja Latvijas Galeriju Asociācija sadarbībā ar Rīgas investīciju un tūrisma aģentūru.